2014-01-08

Tomatsoppa

Jag älskar att laga mat. ÄLSKAR. Planerar gärna hela dagen vad jag ska äta och gillar att pröva på nya råvaror och recept. Jag är inte vegetarian men jag vill ändå vara snäll mot miljön så äter inte kött så himla ofta.

En av dom godaste och simplaste luncherna jag brukar göra är tomatsoppa. Superenkelt, supergott och går att förändra i all oändlighet. Såhär gjorde jag den idag

Tomatsoppa för två personer

1 gul lök
2 klyftor vitlök
smör och olivolja att steka i
1 förpackning krossade tomater (jag brukar köra den som är smaksatt med örter)
1-2 stavar selleri
1 ekologisk grönsaksbuljong
3 msk grädde (kan uteslutas)
2 tsk oregano
salt och peppar

Hacka och stek löken i oljan och smöret. Ha i oreganon när det nästan är klart, torkade kryddväxter får mer smak om dom får steka lite. Ha i dom krossade tomaterna, lite vatten, sellerien och grönsaksbuljongen och låt koka ihop till det känns bra. Ta fram stavmixern och mixa soppan slät, om ni har vit tröja; byt innan!
Ha i grädde, salt och peppar så det smakar gott.
ÄT UPP! Om man vill och har hemma kan man ha i lite gräddfil alt. creme fraische men det glömde jag handla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar